تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی - انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سایت
اگر سایتی دارید که قصد بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو را دارید، یا اینکه در شرف راه اندازی سایت شخصی خود هستید، نخستین و مهم ترین گامی که باید در این مسیر بردارید، انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای صفحه اصلی سایتتان است.
ابتدا به ارائه تعریفی از سئو (SEO: Search Engine Optimization) می پردازیم. این عبارت به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد و کلاً هدف از تکنیکهای سئو به دست آوردن رنکینگ بهتر در موتورهای جستجو می باشد که نتیجه آن حضور در صفحات اول نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص است. پس SEO یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برای ظاهر شدن در صفحات نخست نتایج جستجو.در این پروسه، یعنی بهینه سازی سایت، اولین و مهم ترین گام همان انتخاب کلمه کلیدی اصلی سایت می باشد. برای انتخاب کلمه کلیدی اصلی خود به ترتیب زیر عمل کنید. (دقت داشته باشید ابتدا موضوع مورد علاقه ی خود و در واقع موضوع سایت خود را انتخاب نمایید سپس وارد پروسه زیر شوید چرا که فعالیت در زمینه ای که علاقه ای به آن ندارید، نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت حتی اگر درآمد بسیار خوبی هم از سایتتان داشته باشید.)



۱. تهیه لیست

در اولین قدم، لیستی از کلمات و عبارات مربوط به موضوع سایت خود تهیه کنید که فکر می کنید افراد از آنها در موتورهای جستجو استفاده می کنند تا مطالب مورد نظر خود را بیابند. این لیست را یادداشت کرده تا در گام بعدی از آن استفاده کنیم.

۲. بررسی وضعیت

 حال به آدرس زیر مراجعه کرده و وضعیت هر کلمه یا عبارت را بررسی میکنیم:

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

 در صفحه ای که باز می شود (این یکی دیگر از سرویسهای رایگان گوگل است که به ابزار کلمه کلیدی گوگل ادوردز معروف است)، در کادر word or phrase کلمه کلیدی خود را بنویسید.

سپس روی advanced options که زیر این کادر قرار دارد کلیک کرده و گزینه all countries را انتخاب کنید. دقت داشته باشید، اگر محصولات یا خدمات شما مختص منطقه ای خاص است باید وضعیت عبارت مورد نظر خود را در آن منطقه بررسی کنید اما متأسفانه همچون همیشه ایران در لیست کشورها نیامده و به همین خاطر گزینه all countries را انتخاب می کنیم.

روی دکمه ی search کلیک کنید تا نتایج نمایش داده شود.

در این حالت، گوگل لیستی از کلمات و عباراتی که بیشترین میزان جستجو را داشته اند به شما نمایش می دهد.

۳. تکرار و یادداشت

مرحله دو را برای تک تک عبارات و کلماتی که در اولین مرحله یادداشت کرده اید، تکرار کنید و ببینید برای هر یک از عبارات مورد نظر شما چه تعداد جستجوی ماهیانه را نمایش می دهد (زیر بخش Global Monthly Searches). با انجام این کار برای تمام کلمات کلیدی مورد نظر خود، خواهید توانست لیستی از پرطرفدارترین کلمات و عبارات به دست آورید که از بین آنها ۲ یا ۳ کلمه و عبارت را باید در صفحه اصلی خود قرار دهید و در واقع کلمات کلیدی اصلی شما خواهند بود. دقت داشته باشید، که گوگل میزان جستجوی ماهیانه برای کلمات مرتبط با کلمه شما را هم نمایش خواهد داد. پس شاید آنها هم گزینه های مناسبی برای کلمه کلیدی اصلی باشند.

۴. تصفیه ی نتایج

کلمات و عباراتی با تعداد جستجوی بیشتر که از مرحله ۳ به دست آمده اند را روی یک برگه کاغذ یادداشت کنید سپس تعداد جستجوی هر یک را مقابل آن بنویسید. در بین این نتایج، به دنبال کلمات و عباراتی بگردید که نه خیلی زیاد جستجو شده اند و نه خیلی کم. مثال زیر را در نظر بگیرید:

برای مثال سایت ما درباره ی کار در منزل است؛ عباراتی که یادداشت کرده ایم عبارتند از: کار در منزل، کار در خانه، کار تایپ در منزل، کسب درآمد در منزل، درآمد اینترنتی (و درامد اینترنتی) و کسب درآمد از اینترنت (و کسب درامد از اینترنت). به ترتیب تعداد جستجوها برای هر یک عبارتند از: ۲۴۰۰، ۸۸۰، ۲۶۰، ۷۳، ۱۳۰۰، ۲۹۰۰، ۱۰۰۰، ۵۹۰. با این حساب می بینیم که دو عبارت کار در منزل و درامد اینترنتی بیشترین تعداد جستجو را دارند اما در این بین عبارت ” کسب درآمد از اینترنت ” هم هست که نسبت به درامد اینترنتی تعداد جستجوی کمتری داشته است. که خب این هم خوب است هم بد. خوب از این جهت که احتمالاً رقبای کمتری خواهید داشت و بد از این جهت که میزان تمایل افراد به جستجوی این عبارت نسبت به درامد اینترنتی کمتر است. خب با این حساب تصمیم با شماست که وارد بازار رقابت سنگین شوید یا بر بازدیدکنندگان بالقوه خود تمرکز نمایید که البته تعدادشان کمتر است. پیشنهاد من گزینه دو است.

دقت داشته باشید این اعداد و ارقام مربوط به زمان نوشتن این مقاله است و البته که در طول زمان تغییرات بسیاری به وقوع خواهد پیوست. و نکته دیگر اینکه با بررسی هر کلمه یا عبارت به کلمات و عبارات دیگری نیز می رسید که آنها را نیز باید مد نظر قرار دهید.

 پس در این مثال ما دو عبارت کار در منزل و کسب درآمد از اینترنت را به عنوان عبارات کلیدی اصلی سایت خود انتخاب کرده و از آنها در صفحه اصلی سایت و نیز در عنوان سایت استفاده خواهیم کرد.

۵. تعداد رقبا
برای اینکه بفهمید چه تعداد رقیب برای آن عبارت کلیدی دارید، می توانید در موتور جستجوی گوگل یک جستجوی ساده با آن عبارت انجام دهید. تعداد نتایج جستجو یعنی تعداد رقبای شما… .

حسن ختام

برای انتخاب کلمه یا عبارت کلیدی مناسب سایت خود موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • بازار هدف سایت شما را تحت پوشش قرار دهد مثلاً اگر سایتتان درباره لاغری و تناسب اندام است، عبارتی چون کار در منزل نمی تواند مناسب آن سایت باشد.
  • تعداد دفعات جستجوی آن عبارت مقداری منطقی داشته باشد. (منظور از منطقی این است که در قیاس با سایر عبارات و کلمات مرتبط خیلی کم یا زیاد نباشد. البته زیاد انتظار نداشته باشید که گوگل درباره ی عبارات فارسی پیشنهادهای فراوان ارائه دهد چرا که بیشترین تعداد جستجوها در زبان فارسی متأسفانه مربوط به … می شود. با کمال تأسف :( )
  • تعداد رقبا حداقل باشد.

نویسنده:بهروز مهنس زاده ، آموزش کسب درامد از اینترنت


اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در یاهو اشتراک گذاری در لینکدین
برچسب ها: سایت، سئو، کلمات کلیدی، رقبا، نتایج، رتبه سایت،

تاریخ : جمعه 1393/08/30 | 10:25 بعد از ظهر | نویسنده : مهناز اکبری | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • میخ کوب